• slider1.jpg
  • slider2.jpg
  • slider3.jpg
  • slider4.jpg
  • slider5.jpg
  • slider6.jpg

Voor ouders van kinderen met PDD NOS.

Wisten jullie dat er in Nederland maar liefs 16.000 kinderen niet naar school gaan vanwege gedragsproblemen? Uitgekotst door het systeem.

Kinderen met ADHD en PDD NOS lopen vast op gewone school

Leerlingen met bijvoorbeeld autisme of adhd die sinds vorig jaar naar gewone middelbare scholen moeten, stuiten daar op grote problemen. Veel kinderen lopen vast door de wisseling van lokalen, telkens andere leraren voor de klas en drukke schoolgangen. 

De 12-jarige Edrian uit het Zeeuwse Kapelle maakt na de zomer een grote sprong. De autistische jongen moet van een speciale basisschool naar het reguliere vmbo. Zelf wil de tiener niets liever dan een normaal jochie zijn. Maar moeder Veronique de Jonge maakt zich grote zorgen. Wat als haar zoon vastloopt?

'We hadden een vangnet bedacht,' vertelt ze. 'Edrian zou een halfjaar proefdraaien. Als rond de kerstvakantie zou blijken dat hij het niet redt op een gewone school, dan zou hij naar het speciaal onderwijs gaan.' Er is alleen één probleem: met die constructie gaat het samenwerkingsverband, dat de plaatsing van leerlingen coördineert, niet akkoord. Sindsdien zit Veronique in de rats; 'Edrian kan niet meekomen met de rest. Verbaal is hij heel sterk, maar dat kan hij niet omzetten op papier.'

Passend onderwijs

Sinds de invoering van passend onderwijs op 1 augustus 2014 zijn scholen verplicht om voor iedere leerling een geschikte plek te vinden. Kinderen met bijvoorbeeld autisme of ADHD moeten zoveel mogelijk op een gewone school terechtkomen. Hoewel het voortgezet speciaal onderwijs (vso) blijft bestaan, is het de bedoeling dat er minder kinderen naar deze veel duurdere speciale middelbare school gaan. Hier kost onderwijs ongeveer 18.000 euro per leerling per jaar. Ter vergelijking: het reguliere onderwijs kost ongeveer 5.000 euro per leerling per jaar. In het schooljaar 2010/2011 zaten zo'n 32.000 kinderen op het speciaal voortgezet onderwijs. In 2003/2004 waren dat er nog 18.000.

Het valt veel middelbare scholen zwaar om de juiste zorg voor die kinderen te regelen. Juist in de overgang van basisschool naar middelbare school gaat het vaak mis, al gebeurt dat niet meteen. 'In september, oktober gaat het nog wel. Maar dan wordt het november en denkt de school: goh, deze leerling heeft toch extra ondersteuning nodig,' ziet Karin Loggen, directeur van het samenwerkingsverband Zuid-Holland West, 'Maar dat kan die school dan niet meteen bieden.'

Middelbare scholen

Waar op de basisschool nog veel aandacht is voor een 'moeilijke' leerling, staat onderwijs voor zorgleerlingen op de meeste middelbare scholen in de kinderschoenen, constateert Annemieke Mol Lous, lector passend onderwijs aan de Hogeschool Leiden. ,'Als je als juf of meester de hele dag met een kind met gedragsproblemen te maken hebt, dan moet je daar iets mee. Een leraar op een middelbare school kan denken: over 40 minuten ga je weer naar een collega.'

Dus hoe moet dat straks, als Edrian in een klas met dertig anderen zit? Moeder Veronique maakt zich niet alleen zorgen over het leerniveau, maar ook over de hele setting van een middelbare school. De proefwerken, de wisselende lestijden, de wisselende docenten, de wisselende lokalen én de onverwachte tussenuren. ,'Er is nogal eens een leraar ziek. Als Edrian ineens geen les heeft en niet weet wat hij moet doen, raakt hij van slag,' vertelt zijn moeder. 'Op school merk je dan weinig aan hem, maar thuis kan er een driftbui volgen. Van frustratie of verdriet, 'En dan komt hij straks ook nog in de puberteit.' zegt Veronique.

Reacties  
#3 Marion 06-03-2019 20:36
Mijn zoon is 16 heeft ASS en zit in het examenjaar van een VMBO. Hij was 11 jaar toen Autisme werd gediagnosticeerd. Vanaf het begin van de middelbare school zijn er problemen. Hij luisterde niet, was brutaal, liep vaak ongevraagd de klas uit, deed niet altijd wat er van een leerling wordt verwacht. Mocht vaak lessen niet in omdat leraar hem niet in de klas wilde hebben. Hij moest dan in een apart kamertje zitten. School heeft nooit professionele hulp gezocht, vond dat er bij mijn zoon iets moest veranderen. Ik heb hulp ingeroepen van een autisme-coach. Deze coach lukte het niet om in samenwerking met school passende ondersteuning of een gedegen plan van aanpak te maken. Nu is het maart en mijn zoon is na een aantal incidenten de rest van het schooljaar geschorst en krijgt onderwijs op afstand. Op deze school staan maatregelen, regels, afspraken en protocollen die voor alle leerlingen hetzelfde zijn en bij alle leerlingen worden toegepast, hoog in het vaandel. Ik heb niets gezien van het Passend Onderwijs. Deze school is absoluut niet toegerust met deskundigheid op het gebied van Autisme.
Citeer
#2 Anna 06-11-2018 09:13
Onze dochter van 10 jaar zit op een reguliere basisschool. Zoals meer meisjes met PDD-NOS kan zij zich op school goed aanpassen en weet het gewenste gedrag te tonen. Maar owee als zij thuis komt, dan is ze niet te genieten en alle frustraties en overprikkeling komen er uit op heftige wijze. Scheldpartijen, driftbuien, verdriet en wanhoop .
School zegt op wat kleine aanpassingen niets voor haar te kunnen doen. Ze doen ook hun best, hoor. Maar met een klas vol 30 kids met nog 6 anderen die een diagnose hebben is het een hel kluif.
Vorige maand het samenwerkingsverband hier uit de regio benaderd in de hoop dat zij iets voor ons kunnen betekenen. Zij hebben onze dochter geobserveerd in de klas, waarna een gesprek volgde.
In de klas laat zij geen afwijkend gedrag zien ........dus het probleem ligt bij ons thuis.! Gebrek aan structuur e.d
Als ik vertel dat zij s'morgens met moeite naar school te krijgen is en iedere dag buikpijn heeft. Zelfs in de vakantie droomt over school enz. dan wordt het van tafel geveegd of gezegd dat we dit gedrag moeten negeren.
Ik neem graag opbouwende feedback en tips aan van een proffesional maar dit vind ik zo kort door de bocht en van weinig begrip getuigen.
Opnieuw staan wij voor een dichte deur, hoelang moeten wij nog zo aan modderen? Onze dochter blijft af en toe al een dag of middag thuis omdat zij het gewoon niet meer trekt. Ik ben zo bang dat zij thuis komt te zitten.
Passend onderwijs? Een grote flop!
Citeer
#1 Bianca 24-01-2017 09:24
Onze zoon is 16 en we weten nu ongeveer een jaar dat hij ASS heeft in combinatie met AD(H)D. Op school loopt hij hopeloos vast. Net als Edrian krijgt hij niets op papier. School doet zo haar best, maar weet het ook niet. Er is gewoon niets voor deze kinderen. Ieder kind is anders en er zijn zo veel kinderen die aangepast onderwijs nodig hebben. Waarom bestaat er dan maar één schoolsysteem dat al 80 jaar dezelfde is.
Citeer
Plaats reactie